Wycieczka
na budowę mostu MS-4 w ciągu drogi ekspresowej S-19 w Jasionce |
Most MS-4 jest najdłuższym obiektem
mostowym w ciągu budowanej obecnie drogi ekspresowej S-19 na odcinku
Stobierna-Rzeszów. Most ten znajduje się w węźle „Jasionka”, w którym będzie można wjechać lub zjechać z
drogi ekspresowej. Budowę tego mostu, jak i pozostałych obiektów mostowych na
tym odcinku, realizuje Przedsiębiorstwo Robót Mostowych Mosty-Łódź S.A.
Podstawowe
dane techniczne obiektu: -
Schemat statyczny mostu: belka ciągła
sześcioprzęsłowa,
konstrukcja rozdzielona dla każdej jezdni; - Rozpiętość teoretyczna przęseł: 27,15+4x27,75+27,15 [m]; - Szerokość użytkowa obiektu: 0,75+10,50+10,50+0,75 [m]; - Klasa obciążenia: A, wg PN-85/S-10030; - Ustrój nośny: belki strunobetonowe T-27 (B45), płyta pomostu 0,25m (B35); - Przeszkoda: droga powiatowa nr 1376R, droga dojazdowa
DD11, Potok Świerkowiec (szerokość koryta 3,50m). Most
jest posadowiony na palach wielkośrednicowych o średnicy 1,50m i
zróżnicowanych długościach wynoszących 12,0 oraz 15,0m. Są to pale wiercone,
betonowane metodą Kontraktor. Przyczółki są masywne i oddylatowane od skrzydeł
jak również posiadają dylatację w osi konstrukcji mostu. Skrzydła są oparte
na ławie fundamentowej, będącej oczepem dla pali. Podpory pośrednie stanowią
żelbetowe filary w kształcie owalnym; na jedną nitkę przypadają 3 filary w
jednym rzędzie. Przyczółek od strony lublina już ma wykonaną zasypkę i trwa
budowa nasypu na dojeździe. Ustrój
nośny stanowią prefabrykowane belki strunobetonowe typu „T”, które są
patentem firmy realizującej budowę tego mostu. Produkcja belek odbywa się
przy siedzibie rzeszowskiego oddziału firmy „Mosty-Łódź S.A.” w Borze /k.
Głogowa Młp. W związku z dużym ciężarem i gabarytami belek, ich transport, a
także układanie na przęśle odbywa się wyłącznie nocami, a na przejazd pojazdu
ponadnormatywnego wiozącego belki, potrzebne są odpowiednie zezwolenia. Belki
stanowiące konstrukcję nośną mostu MS-4 są belkami T-27 o długości 27,5m,
układane przy pomocy dźwigu o nośności 100t. W pierwszej kolejności opierane
są na podporach tymczasowych wykonanych z klatek PRM, które również są
patentem firmy „Mosty-Łódź S.A.”, znajdujących się przy podporach mostu. Na
klatkach znajdują się głowice naklatkowe o różnych wysokościach, które nadają
konstrukcji spadek poprzeczny odprowadzający wodę. W pierwszej fazie, belki
ułożone na przęśle pracują jako swobodnie podparte. Kolejnym etapem jest
zbrojenie i betonowanie płyty pomostu na poszczególnych przęsłach, a dopiero
później następuje zbrojenie i betonowanie tzw. węzłów czyli poprzecznic
uciągających, po wykonaniu których, konstrukcja zaczyna pracować jako belka
ciągła. Przerwy technologiczne występują w miejscach występowania zerowych
momentów zginających. W przekroju poprzecznym znajduje się 15 takich belek
(na jedną nitkę). Warto
podkreślić, że postęp prac na budowie jest ogromny. Budowa rozpoczęła się w
marcu br. a w dniu naszej wycieczki na budowę (4 listopada), belki były
położone już na wszystkich przęsłach, z wyjątkiem jednego przęsła w ciągu
lewej jezdni, a także zabetonowane były płyty pomostu na trzech przęsłach i
dwie poprzecznice uciągające. Prace na budowie aż trzykrotnie przerwała
powódź. Pod jednym przęsłem znajduje się Potok Świerkowiec, który po
intensywnych opadach deszczu wylewa na znaczny obszar. Dziękujemy kierownikowi budowy Panu mgr
inż. Wiesławowi Chomyczowi za oprowadzenie i zapoznanie nas z budową tego
mostu: z technologią budowy oraz z napotkanymi problemami w trakcie
realizacji tego obiektu. Więcej informacji na temat budowy drogi
ekspresowej S-19: http://www.s19-stobierna-rzeszow.pl/ |
opracowanie: Michał Ryś |