Mosty autostradowy w okolicy Nowej Wsi
W dniu 10 czerwca 2011 r. członkowie Koła Naukowego Mostowców mieli przyjemność, zobaczyć budowę dwóch obiektów mostowych. Pierwszy most autostradowy MA161 o rozpiętościach przęseł 45.00+7x60.00+45.00m,skrzynkowego, budowanego metodą metodą nasuwu podłużnego.Drugi obiekt WA-160, to typowy wiadukt autostradowy, z belek prefabrykowanych, o długości przęseł 2x18,15m.Obiekty znajdują się w okolicy Nowej Wsi. Budowy realizuje firma Mostostal. |
![]() Mapa z zaznaczoną lokalizacją obiektów |
![]() Widok na obiekt MA-161 |
![]() Widok na kontruckje obieku WA-160 |
Zdecydowanie ciekawszym obiektem był most autostradowy MA-161. Most zlokalizowany w odległości ok 11km od centrum Rzeszowa, Most przecina drogę nr 19, nr 15, nr 10 i dwie rzeki: Wisłok i Mrowlę. W celu umożliwienia sprawnego transportu materiałów i elementów obiektu, na placu budowy wykonano dwie tymczasowe przeprawy przez rzekę Wisłok i przez rzekę Mrowlę. |
![]() Przeprawa przez rzekę Wisłok |
![]() Przeprawa przez rzekę Mrowlę |
Obiekt posiada bardzo ciekawie ukształtowane podpory pośrednie. Na załączonych zdjęciach można zobaczyć zbrojenie podpór tymczasowych i deskowanie podpór, jak również gotowe podpory. Konstrukcją nośną pomostu stanowi skrzynia betonowa sprężana kablami sprężającymi kotwionymi w skrzyni i w płycie pomostu. |
![]() Zbrojenie z deskowaniem podpór |
![]() Gotowe podpory |
![]() Głowica zakotwienia w części dolnej skrzyni |
![]() Głowica zakotwienia w części górnej skrzyni |
Wsporniki chodników wykonano zostały podparte przez „skratowanie” z rur stalowych kotwionych u podstawy skrzyni i na krańcach wsporników.Budowa obiektu polegała na częściowej prefabrykacji segmentów pomostu, na zbudowanym na potrzeby budowy stanowisku do prefabrykacji.Najpierw wykonywano zbrojenie części dolnej skrzyni a następnie deskowanie i betonowano element. Nieodłacznym elementem technologii nasuwania, jest dźiub montażówy - awanbek, który redukuje momenty wspornikowe w fazie montażowej, dzięki wcześniejszemu osiągnięciu podpór. |
![]() Popdparcie wsporników |
![]() Stanowisko prefabrykacji |
![]() Przygotowane zbrojenie dolnej części skrzyni |
![]() Dźiub montażowy - "awanbek" |
Za przyjęcie i zaprezentowanie ciekawej budowy serdecznie dziękujemy kierownictwu budowy. |