W dniach 02.07.2007 – 31.08.2007 odbyłem praktykę przeddyplomową w
firmie SKANSKA. Miejscem praktyki była budowa Autostrady A1 (odcinek
Rusocin - Nowe Marzy). Autostrada A1 będzie jedną z najważniejszych tras
komunikacyjnych Polski i kontynentu. Projektowana w ciągu drogi
międzynarodowej E 75, ma być jedyną polską autostradą biegnącą
południkowo. Połączy porty morskie Trójmiasta z Górnym Śląskiem i z
południem Europy. A1 jest częścią transeuropejskiego korytarza
transportowego prowadzącego z Gdańska do Wiednia przez Katowice i Brno.
Generalnym wykonawcą 90-kilometrowego odcinka A1 z Gdańska do Nowych
Marz jest Skanska - NDI Joint Venture. Są to dwie niezależne spółki,
które wspólnie budują autostradę. Skanska S.A. posiada 80% udziałów, NDI
S.A. 20%. Na A1 planowanych jest sześć węzłów drogowych, jeden punkt
poboru opłat i pięć stacji poboru opłat, zlokalizowanych w miejscach
dzielących autostradę na poszczególne sekcje. Sześć parkingów, po trzy z
każdej strony drogi, zostanie umieszczonych na 6, 42 i ok.70 kilometrze
trasy. Dwa obwody utrzymania autostrady powstaną w Pelplinie i w Nowych
Marzach. Przy budowie Autostrady A1 wykorzystywany jest największy park
maszynowy na projekcie drogowym w Europie. Na budowie pracuje ponad 230
maszyn. Część z nich jest wyposażona w system naprowadzania 3D oparty
na technice GPS, który dzięki danym z satelity pozwala na prowadzenie
prac z dokładnością do 1 cm.
Obowiązki i prace wykonywane na praktyce:
Na początku praktyki przeszedłem szkolenie BHP. Po przybyciu na budowę
dostałem ubranie robocze i zapoznany zostałem z kierownikiem,
inżynierami i majstrami budowy. Kierownik zapoznał mnie z dokumentacją
techniczną poszczególnych obiektów, następnie oprowadził po całej
budowie.
Do
moich obowiązków podczas praktyki należały:
a)
prace na budowie:
-
zapoznanie się z technologią
wykonywanych prac i ich kontrola,
-
nadzorowanie betonowania
(sprawdzanie wyników badań laboratoryjnych, a także odbieranie,
sprawdzanie i podpisywanie WZ-tek od dostawców betonu),
-
uczestnictwo przy odbiorach
poszczególnych części budowy przez inspektorów nadzoru,
-
sprawdzanie zgodności dostarczonego
materiału na budowę z fakturami.
b)
prace biurowe
-
przygotowywanie certyfikatów
płatności,
-
przygotowywanie dokumentacji
technicznej i biurowej dla inspektorów nadzoru,
-
sporządzanie raportów z
betonowania.
Podczas praktyki zapoznałem się także z trudnościami wynikającymi z
różnic w projekcie, a realiami na budowie i sposobami radzenia sobie z
nimi.
Składam serdecznie podziękowania wszystkim, z którymi miałem okazję
pracować, którzy pomagali mi w zdobyciu cennej wiedzy praktycznej.