Budowa autostrady A1 (odcinek Rusocin - Nowe Marzy) - SKANSKA NDI Joint Venture |
~ Diana Bielesz ~ Kamila Ślisz ~ Ewelina Reizer ~ Grzegorz Domarski ~ |
W dniach od 2.07.2007 do 28.07.2007 odbyliśmy praktyki przeddyplomowe w firmie SKANSKA. Firma ta buduje obiekty inżynierskie na odcinku Rusocin – Nowe Marzy. Budowa odcinka Rusocin – Nowe Marzy długości około 90 km został podzielony na 6 sekcji. Praktyki odbyliśmy na sekcji I (Rusocin – Stanisławie), długość odcinka 17,95 km. Sekcja rozpoczyna się w Rusocinie, gdzie powstaje węzeł łączący Obwodnicę Trójmiasta z nową autostradą. Jest to druga co do wielkości sekcja na projekcie. Powstaje tu 17 obiektów mostowych (wiadukty, przejścia gospodarcze, przejścia dla zwierząt), z których największy to wiadukt autostradowy WA-4. Powstaną także dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP). Zaplecze budowy znajduje się w Rusocinie. Na praktykach mieliśmy okazję zapoznać się z metodami budowy mostów „przęsło po przęśle” z użyciem trawelera (popularnie zwanego na budowie „czerwonym smokiem”) oraz metodą nasuwania podłużnego z użyciem avanbecka (dzioba). Na naszej sekcji wiadukt oznaczony WA-4 był budowany metodą nasuwania podłużnego, a wiadukt WA-8 metodą „przęsło po przęśle”.
Charakterystyka obiektów mostowych, na jakich mieliśmy okazję pracować:
WA-4
Schemat statyczny – belka ciągła czteroprzęsłowa,
Rozpiętość przęseł – 4x24.0m,
Rodzaj ustroju niosącego – płyta z betonu sprężonego,
Metoda wykonania ustroju – nasuwanie podłużne,
Przyczółki – masywne o korpusach pełnych,
Filary – słupowe żelbetowe,
Przeznaczenie obiektu – przeprowadza autostradę nad drogą gminną,
Prace w trakcie trwania praktyk – sprężanie, deskowanie i betonowanie wnęk kablowych, zasypki oraz stawianie muru oporowego, deskowanie, betonowanie ścianek zaplecznych, przygotowanie powierzchni betonu płyty pod izolacje.
WA-8
Schemat statyczny – belka ciągła czteroprzęsłowa,
Rozpiętość przęseł – 4x24.0m,
Rodzaj ustroju niosącego – płyta z betonu sprężonego,
Metoda wykonania ustroju – „przęsło po przęśle”
Przyczółki – masywne o korpusach pełnych,
Filary – słupowe żelbetowe,
Przeznaczenie obiektu – przeprowadza autostradę nad drogą gminną,
Prace w trakcie trwania praktyk – sprężanie, deskowanie i betonowanie wnęk kablowych, zasypki oraz stawianie muru oporowego, deskowanie, betonowanie ścianek zaplecznych, przygotowanie powierzchni betonu płyty pod izolacje.
WD-11
Schemat statyczny – belka ciągła dwuprzęsłowa,
Rozpiętość przęseł – 2x24.0m,
Rodzaj ustroju niosącego – płyta z betonu B45, sprężonego,
Metoda wykonania ustroju nośnego – deskowanie pełne,
Przyczółki – słupowe, żelbetowe z betonu B40, zasypka zabezpieczona ścianą z prefabrykatów betonowych oraz zbrojenia gruntu typu Freyssisol,
Filar – słupowy żelbetowy z betonu B40,
Przeznaczenie obiektu – przeprowadza drogę gminną oraz umożliwia ruch pieszych nad autostradą,
Prace w trakcie trwania praktyk – deskowanie i betonowanie wnęk kablowych, zasypki oraz stawianie muru oporowego, deskowanie ,betonowanie ścianek zaplecznych, przygotowanie powierzchni betonu płyty pod izolacje.
WD-13
Schemat statyczny – belka ciągła dwuprzęsłowa,
Rozpiętość przęseł – 2x23.0m,
Rodzaj ustroju niosącego – płyta z betonu B45, sprężonego,
Metoda wykonania ustroju nośnego – deskowanie pełne,
Przyczółki – słupowe, żelbetowe z betonu B40, zasypka zabezpieczona murem oporowym z prefabrykatów betonowych oraz zbrojenia gruntu typu Freyssisol,
Filar – słupowy żelbetowy z betonu B40,
Posadowienie obiektu – bezpośrednie
Przeznaczenie obiektu – przeprowadza drogę lokalną oraz umożliwia ruch pieszych nad autostradą
Prace w trakcie trwania praktyk – betonowanie płyty pomostu, sprężenie i rozdeskowanie płyty, izolacja fundamentów, deskowanie i betonowanie wnęk kablowych.
WD-17
Schemat statyczny – belka ciągła dwuprzęsłowa,
Rozpiętość przęseł – 2x22.0m,
Rodzaj ustroju niosącego – ustrój dwudźwigarowy z betonu B50, sprężonego,
Przyczółki – słupowe, żelbetowe z betonu B40, zasypka zabezpieczona murem oporowym z prefabrykatów betonowych oraz zbrojenia gruntu typu Freyssisol,
Filar – słupowy żelbetowy z betonu B40,
Posadowienie obiektu – bezpośrednie
Przeznaczenie obiektu – przeprowadza drogę lokalną oraz umożliwia ruch pieszych nad autostradą
Prace w trakcie trwania praktyk – deskowanie i betonowanie wnęk kablowych, zasypki oraz stawianie muru oporowego, deskowanie ,betonowanie ścianek zaplecznych, przygotowanie powierzchni betonu płyty pod izolacje, montaż dylatacji.
Zakres naszych obowiązków obejmował:
zapoznanie się z dokumentacją techniczną wszystkich obiektów,
wykonywanie certyfikatów płatności, sprawozdań, uzupełnianie dokumentacji obiektów
zapoznanie się z technologią i kontrola wykonywanych prac,
inwentaryzacja elementów deskowań,
kontrola zgodności dostarczonego materiału na budowę.
Poznaliśmy jak funkcjonuje budowa, na czym polega praca kierownictwa budowy, pracowników i podwykonawców. Czas spędzony na praktyce uświadomił nam jak ciężką, a zarazem satysfakcjonującą pracą jest praca w wykonawstwie obiektów inżynierskich. Dziękujemy całemu zespołowi Skanska za wiedzę nam przekazaną, cierpliwość oraz wyrozumiałość.
|
|
Fot. 1. Spacer po trawelerze /obiekt WA-8/ |
Fot. 2. Widok trawelera /obiekt WA-8/ |
|
|
Fot. 3. Widok obiektu WA-4 |
Fot. 4. Sprężanie obiektu WD-11 |
|
|
Fot. 5. Wbudowywanie betonu płyty /obiekt WD-9/ |
Fot. 6. Zdjęcie grupowe na tle biura w Rusocinie |
<wstecz< ^góra^ | opracowanie: Grzegorz Domarski | <home> |