SKMS 2012 – STUDENCKI KONKURS MOSTÓW STALOWYCH
![]()
|
W dniach 26-27.04.2012r. we Wrocławiu odbył się Studencki Konkurs Mostów Stalowych, pierwszy tego typu w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. Organizacją całego przedsięwzięcia zajęła się Uczelniana Organizacja Studencka „Aktywni Budowniczy” działająca przy Politechnice Wrocławskiej. W konkursie udział wzięło 12 drużyn z całej Polski. Rywalizacja polegała na zaprojektowaniu jak najlżejszej, ale też jak najwytrzymalszej konstrukcji stalowej, która w dniu konkursu była badana na maszynie wytrzymałościowej w laboratorium PWr. |
![]()
|
Początki... Decyzja o udziale w konkursie była niemal błyskawiczna. Po krótkich naradach i namowach ostatecznie drużynę Politechniki Rzeszowskiej stworzyli: Karol Pereta, Katarzyna Poliwka, Dominik Macheta, Radosław Szpak i Łukasz Szytuła (wszyscy studenci V roku, specjalizacji Budowa i Utrzymanie Mostów). Opiekunem został pan mgr inż. Maciej Kulpa. Po wielu godzinach przygotowań spędzonych m.in. na tworzeniu modeli w programie Sofistik i porównywaniu ich, wybraliśmy naszym zdaniem konstrukcję o najlepszym schemacie statycznym. Etap doboru rozwiązań konstrukcyjnych, doboru przekroi, połączeń również wymagał wielu godzin pracy. Po niespełna miesiącu działań, gotowy projekt wykonawczy wysłaliśmy organizatorom, a oni odpowiedniej wytwórni. |
Wyjazd do Wrocławia Do Wrocławia wyruszyliśmy 25 kwietnia wieczorem. Po ponad dziewięciu godzinach w pociągu znaleźliśmy się na miejscu. Mieszkaliśmy w akademiku T-19 Politechniki Wrocławskiej. Na odpoczynek po podróży nie mieliśmy zbyt dużo czasu. O 10:00 rozpoczęło się wydawanie konstrukcji z magazynu i próbny montaż. Na nasze szczęście wytwórnia nie popełniła błędów i wszystkie elementy do siebie pasowały. Mniej szczęścia mieli niektórzy koledzy z innych uczelni (albo nie pasowały poszczególne otwory w blachach, albo brakowało śrubek itp.). Cały dzień spędziliśmy na placu przed akademikami łącząc elementy mostu. O godz. 17:00 w auli budynku C-13 PWr odbyła się oficjalna inauguracja konkursu SKMS 2012. Honorowym Członkiem Komisji Sędziowskiej został prof. dr hab. inż. Jan Biliszczuk. Na spotkaniu podano szczegóły organizacyjne, m.in. kolejność montowania konstrukcji w dniu konkursu. |
![]() Próbny montaż konstrukcji |
![]() Widok z boku |
![]() Pierwsze obciążenie :) |
Dzień drugi – konkurs Nasza drużyna rozpoczynała cały piątkowy dzień zmagań i już o 8:30 rozpoczął się etap właściwy rywalizacji. Równolegle z nami swoje mosty składała drużyna gospodarzy Politechniki Wrocławskiej a także drużyna Politechniki Lubelskiej. |
![]() Drużyna Politechniki Wrocławskiej podczas montażu |
![]() Most Politechniki Lubelskiej |
![]() Nasz most w trakcie składania |
Na montaż każdego mostu drużyny miały po 80 minut. Każda zaoszczędzona minuta (a nawet sekunda) po przeliczeniu odpowiednim wzorem dodawała punktów do wyniku końcowego. Zanim ruszyliśmy do pracy, mieliśmy czas na odpowiednie przygotowanie i ułożenie elementów. Gdy wszystko było gotowe trzy drużyny z pierwszej tury stanęły na linii startu. Podniesiona do góry ręka symbolizowała gotowość do akcji. Na sygnał wszyscy ruszyliśmy do swoich zadań. W pocie czoła i z trzęsącymi się rękami dokręcaliśmy element po elemencie. Po 42 minutach cała konstrukcja była złożona. Dzięki pomocy i sile rąk zawodników drużyny futbolu amerykańskiego „Giants” nasz most został przeniesiony z placu montażu na hale laboratoryjną PWr. Przed ułożeniem konstrukcji na podporach stałych została ona zważona. Masa naszego mostu wyniosła 141,5 kg (jednym z początkowych kryteriów uczestnictwa była masa konstrukcji nieprzekraczająca 150 kg). Następnie rozpoczęło się obciążanie mostu. Najpierw przyłożono siłę boczną (poziomą) o wartości 2 kN. Potem nastąpiło obciążenie siłą pionową. Siłę generowały dwa bliźniacze siłowniki odpowiednio zsynchronizowane. Od samego początku wykres nośności do ugięcia przyrastał bardzo szybko. Ostatecznie nasza konstrukcja przeniosła 9,73 tony (97,28 kN). Zniszczeniu (ścięciu) uległa jedna śruba M6 w ściągu w poziomie pasa dolnego. Punkty uzyskane za szybkość montażu oraz obliczone odpowiednim wzorem ze stosunku masy konstrukcji do jej nośności pozwoliły nam zająć II miejsce w konkursie. Zwycięzcami została drużyna z Politechniki Śląskiej. Trzecie miejsce zajęła drużyna z Politechniki Warszawskiej.
W ramach podsumowania można stwierdzić, że pierwsze 4 drużyny wykorzystały bardzo podobny schemat konstrukcji, który okazał się najlepszy. Najszybszy montaż wykonała Politechnika Łódzka. Najlżejszym mostem okazał się most Politechniki Świętokrzyskiej.
|
![]() Most w strefie magazynowej |
![]() Przygotowane elementy w strefie magazynowej |
![]() Na linii startu.. |
![]() Pierwsze śrubki… |
![]() Skręcanie pasa górnego |
![]() Montaż pasa dolnego |
![]() Najtrudniejsza część- montaż belki B1 |
![]() Tuż przed końcem składania |
![]() Ostatnie poprawki |
![]() Most w całości |
![]() Zawodnicy drużyny „Giants” niosą nasz most na hale laboratoryjną |
![]() Most na stanowisku obciążeniowym |
![]() Puste miejsce po ściętej śrubie M6 |
![]() Deformacja blach węzłowych w ściskanym pasie górnym- efekt ścięcia śruby w stężeniu dolnym |
Podsumowanie Podsumowując cały konkurs należy przede wszystkim pogratulować zwycięzcom oraz wszystkim uczestnikom. Duże podziękowania należą się dla organizatorów. Cały pomysł konkursu – możliwość zaprojektowania, złożenia i obciążenia modeli jest niezwykle wartościowym doświadczeniem, które na pewno zaprocentuje w przyszłości. |
![]()
|
![]()
|
Informacje dodatkowe: |