Drugie oblicze
mostu – Iluminacja |
|
|
|
|
|
Fot.1.
Thomas Edison i wynaleziona przez niego żarówka |
Historia
Iluminacji sięga drugiej połowy XIX wieku, kiedy to Thomas Edison,
skonstruował pierwszą masowo produkowaną żarówkę, natomiast pierwszym
spektakularnym wydarzeniem w historii iluminacji było oświetlenie w noc
sylwestrową miejscowości Menlo Park. Użyto do tego
celu 800 żarówek. Fot.2. Iluminacja Menlo Park |
Fot.3.
Nocna panorama Budapesztu |
Nowy
wynalazek szybko się upowszechnił i z oświetlenia użytkowego stał się zarówno
oświetleniem użytkowym jak i dekoracyjnym. Stąd droga do iluminacji mostów
była już bardzo krótka. Znaczenie
iluminacji dla mostów, wiaduktów, kładek, czy też estakad usytuowanych w
aglomeracjach miejskich jest bezsporne. Dzięki niej zwiększamy atrakcyjność
obiektów, poprawiamy a nawet upiększamy wygląd miasta oraz zwiększamy
bezpieczeństwo obiektu i obszaru wokół niego. Aby osiągnąć wyżej wymienione
cele należy jednak racjonalnie korzystać z narzędzi, jakimi są źródła
światła. Nieumiejętne użycie ich może mieć negatywny wpływ nie tylko na
estetykę, ale także na bezpieczeństwo użytkowników obiektu. Np. źle
zainstalowane reflektory mogą oślepiać kierowców. |
Fot.4. Iluminacja
mostu Rion-Antirion. |
Specyfika
obiektów mostowych wynikająca z ich konstrukcji i funkcji, wymaga, aby
projektowana iluminacja sugerowała patrzącemu kolejność oglądania
poszczególnych elementów, co w rezultacie ma stworzyć spójny obraz całości. W
przypadku mostów zaakcentowana powinna zostać rola konstrukcji. Nadrzędnym
zadaniem jest połączenie dwóch przeciwległych brzegów, oraz wyeksponowanie
podpór a następnie pokazanie ustroju niosącego. W
taki sposób podświetlono właśnie most Rion-Antirion. |
Fot.5.
Iluminacja Starego Mostu w Mostarze |
Możliwa
jest także rezygnacja z sugerowania kolejności oglądanych elementów na rzecz ujednolicenia
wyglądu obiektu. Ten sposób iluminacji wydaje się być najlepszym wyborem,
kiedy mamy do czynienia z obiektami niewielkich rozmiarów lub z konstrukcjami
bardzo spójnymi w formie. Podświetlenie
spójnej formy obiektu: Stary Most w Mostarze Niepodporządkowanie
się tym regułom skutkuje wydzieleniem obiektu z otoczenia i zaburzeniem
estetyki. Powstaje obraz chaotyczny z plamami ciemnymi i jasnymi, który
zamiast cieszyć oko – męczy. Usytuowanie
mostu w aglomeracji miejskiej powoduje również konieczność przyjęcia
kompleksowej koncepcji oświetlenia. |
Fot.6.
Nocna panorama Paryża Fot.8.
Most Saint-Michael |
Na
przykład w Paryżu, gdzie mosty są ważnym elementem iluminowanego krajobrazu
przyjęto następujące zasady:
Fot.7. Most Pont Neuf
|
Fot.9.
Most Poniatowskiego |
Tak
iluminuje się mosty na świecie, w Polsce natomiast jeszcze kilkadziesiąt lat
temu obiekty mostowe nie były w żaden sposób podświetlane – były wręcz
chowane, malowano je na szary kolor – było to spowodowane głównie względami
strategicznymi. Obecnie coraz więcej polskich miast decyduje się na
wyeksponowanie swoich mostów. Między
innymi w Warszawie od wielu lat realizowane są projekty iluminacji obiektów
mostowych. Niestety każdy z projektów realizowany był indywidualnie i
zabrakło tutaj spójnej wizji całości jaką można
zaobserwować w Paryżu. W
efekcie oglądając z brzegów Wisły wydobyte z mroków nocy konstrukcje, widzimy
niespójną panoramę miejską. Dotyczy to szczególnie Mostu Poniatowskiego gdzie
wady niespójnego obrazu potęguje niekonsekwentne oświetlenie wnętrza mostu. |
Fot.10.
Most Świętokrzyski |
Najlepiej
natomiast prezentują się dwa najnowsze mosty Warszawy: Most
Świętokrzyski i Most Siekierkowski. Iluminacja
Mostu Świętokrzyskiego Koncepcja
oświetlenia zakładała zastosowanie energooszczędnych i nowoczesnych źródeł
światła. Podświetlenie
części pylonu ponad pomostem zrealizowano reflektorami umieszczonymi na
konstrukcjach wsporczych przy zewnętrznych krawędziach mostu. W celu
podkreślenia jasnego koloru zewnętrznych ścian pylonu zastosowano źródła
światła o białej barwie i małym rozproszeniu. Zapewniło to równomierne
podświetlenie pylonu i zminimalizowanie zjawiska olśnienia. Do podświetlenia
olinowania użyto czterech rodzajów reflektorów o różnych rozsyłach światła –
od wąskiego do szerokiego |
Fot.11.
Most Siekierkowski |
Iluminacja
Mostu Siekierkowskiego W
roku 2004 oddano do użytku Trasę Siekierkowską w Warszawie a wraz z nią Most
Siekierkowski. Był to pierwszy w Polsce most podwieszony z dwoma pylonami.
Pomimo tego, że most jest oddalony od centrum miasta, ze względu na swoją
architekturę został podświetlony. Dwa
pylony oraz 56 want, na których zawisło przęsło, zostały oświetlone za pomocą
44 projektorów o mocy 1000W każdy. Należy dodać, że tego typu reflektory
stosuje się na stadionach piłkarskich. |
Literatura:
O iluminacji miejskich mostów
drogowych
Zdjęcia:
|
Podsumowanie Współczesne
obiekty mostowe ważne z racji historii, wielkości, czy lokalizacji coraz
częściej otrzymują swoją iluminację. W przypadku nowych konstrukcji często
jest ona częścią projektu. Takie podejście wydaje się być uzasadnione, gdyż
podnosi walory estetyczne mostu oraz jego otoczenia, szczególnie podczas
długich zimowych wieczorów. Oświetlenie nadaje konstrukcji inny wizerunek po
zmierzchu, czym pozwala uzyskać dwa różne oblicza mostu. |