Ciekawostki:

 

Most Hangzhou Bay Bridge

 

 

Most Hangzhou Bay Bridge w południowych Chinach jest najdłuższym mostem morskim świata. Ma 36 kilometrów długości i sześć pasów szybkiego ruchu w obie strony. Obiekt rozpięty ponad wodami Zatoki Hangzhou połączył Szanghaj z miastem Ningbo. Most Hangzhou Bay Bridge otwarto dla ruchu 1 maja 2008r. Wcześniej przez cały rok przechodził liczne testy. Można na nim rozwijać prędkość do 100 km/h. Zaprojektowano go tak, aby wytrzymał 100 lat. Koszt inwestycji wyniósł 1,5 miliarda dolarów.

 

 

Wojciech Kalandyk

Największy most łukowy

 

 

W Dubaju powstanie największy na świecie most łukowy. Główne przęsło będzie miało 205m wysokości oraz 667m długości. Obiekt będzie posiadał po 6 pasów ruchu w obu kierunkach, oraz dodatkowe 2 pasy dla metra. Pozwoli to na przejazd 20 000 pojazdów oraz przewóz 23 000 pasażerów metrem w ciągu godziny. Kształt mostu ma nawiązywać do pustynnych wydm, oraz do wyglądu przyszłej opery w Dubaju. Budowa mostu będzie prawdopodobnie najkosztowniejszą inwestycją w kategorii mostów łukowych. Obiekt ma zostać oddany do użytku pod koniec 2012 roku.

 

 

Wojciech Kalandyk

Łukowy Most Podwieszony

 

 

W 2002 roku do użytku oddano pierwszy na świecie podwieszony most łukowy zbudowany w Putrajaya w Malezji. Obiekt nazywa się Seri Saujana Bridge i został zaprojektowany przez Michael’a Yamout. Konstrukcja ma rozpiętość 300m i szerokość 32m. Pomost z betonu sprężonego podwieszono do stalowego łuku oraz do dwóch, nachylonych, żelbetowych pylonów. Konstrukcja nośna (łuk i pylony) posadowiona jest na 82 okrągłych, wielkośrednicowych palach o przekroju 1.3m i długości 25.5m.

 

 

Wojciech Kalandyk

Most z tworzyw sztucznych

 

 

W Niemczech w miejscowości Hesja oddano do użytku pierwszy w Europie most wykonany w całości z tworzyw sztucznych. Obiekt jest długi na 27m, jego szerokość to 5m, natomiast waga całej konstrukcji to 80 ton. Most jest całkowicie prefabrykowany. Jego elementy zostały przetransportowane na plac budowy i zmontowane w zaledwie 1 dobę. Po płytach jezdnych pomostu wykonanych z polimeru wzmocnionego włóknem szklanym (FRP) i naklejonych na dwa stalowe elementy nośne, mogą poruszać się pojazdy wszystkich typów. Twórcy konstrukcji szacują, że most powinien przetrwać bez konieczności remontu 50 lat. Czy nowy materiał się sprawdzi? Jak zwykle w mostach – zweryfikuje to czas.

 

 

Wojciech Kalandyk

Most New Bay

 

 

W San Francisco, USA do 2012r. ma powstać pierwszy na świecie jednopylonowy most wiszący. Przeprawa ma powstać obok istniejącej obecnie wschodniej części mostu Trans-Bay, z którym związana jest postać polskiego inżynieria Rudolfa Modrzejewskiego. Projektowany obiekt ma mieć długość 3513m i szerokość 70.1m. Przęsła wiszące mają mieć rozpiętości 180 i 387m. San Francisco zyska kolejny mostowy symbol miasta. Pozostaje tylko pytanie, czy po latach uda mu się sławą przewyższyć Golden Gate?

 

 

Wojciech Kalandyk

Most Svinesund

 

 

Betonowy łuk mostu jest automatycznie podgrzewany w zimie, gdy zachodzi niebezpieczeństwo pojawienia się sopli lodu, zagrażających poruszającym się po moście. Kilka centymetrów pod górną powierzchnią łuku znajdują się kanały, a w nich kable systemu ogrzewania. System uruchamia się automatycznie na podstawie wskazań temperatury na powierzchni łuku, o które dbają gęsto rozmieszczone czujniki.

 

 

Grzegorz Domarski