Most Normandie


        Most Normandie został ukończony i oddany do użytku w 1995 r.  Przeprawa łączy ze sobą dwie miejscowości portowe Le Havre z Honfleur i skraca drogę pomiędzy nimi o około 50 km.  Łączna długość mostu wynosi 2141m, a długość przęsła centralnego to ówczesny rekord wynoszący 856m (aż do roku 1999).  Most posiada dwie płaszczyzny podwieszenia w układzie quasi-wachlarzowym oraz żelbetowe pylony w kształcie odwróconej litery Y.  23 pary kabli podwieszają w części środkowej przęsła głównego stalową skrzynkę jednokomorową, ortotropową, a w pozostałej części  3-komorową skrzynkę betonową.

 Dane podstawowe:

  • Projektant: Francuska Administracja Drogowa; Biuro Projektowe SETRA

  • Inwestor:  Izba Handlu i Przemysłu z Havru

  • Koszt: $465 milionów

  • Zużycie betony: ponad 70 000 m3

  • Zużycie stali: ponad 19 000 ton

  • Liczba osób zatrudnionych bezpośrednio przy budowie wynosiła momentami ok. 500

  • Liczba osób pośrednio związanych z budową (tj. projektanci, dostawcy, podwykonawcy itd.) przekroczyła 1600

  • Każdy z kabli może być niezależnie usunięty i wymieniony bez konieczności wstrzymywania ruchu

  • Konstrukcja przęsła przeszła badania w tunelu aerodynamicznym przeciwstawiając się sile wiatru wiejącego z prędkością przekraczającą 300 km/h


Zdjęcia: Dane szczegółowe:


Linki:

http://ma-cci.com/ponts/normandie.asp

http://www.carte-postale.com/honfleur/pontdenormandie.htm

http://fr.wikipedia.org/wiki/Pont_de_Normandie

http://en.structurae.de/structures/data/index.cfm?ID=s0000048


^góra^   <wstecz<

opracowali: Marcin Curkowicz, fot. & www: Jakub Krupka

<wstecz<   ^góra^