Najwyższy obiekt mostowy na świecie


W dniu 14 XII 2004 roku na południu Francji został otwarty najwyższy na świecie most drogowy. Obiekt znajduje się w pobliżu miasta Millau, przecina dolinę rzeki Tarn, ma 2.5 kilometra długości i 343 metry wysokości. Jezdnia jest zawieszona na stalowych linach na wysokości 270 metrów od lustra wody.

Obiekt powstał w rekordowo krótkim czasie trzech lat. Budowa kosztowała niemal 400 mln euro (nie przekroczono zaplanowanego budżetu). Głównym projektantem mostu jest brytyjski architekt Norman Foster. Most waży 290 tysięcy ton, z czego 205 tysięcy ton stanowi beton a 85 tysięcy ton stal..

Most przeznaczony jest wyłącznie dla samochodów. Są na nim trzy pasy ruchu w każdą stronę -  w sumie jezdnie mają szerokość 32 metry. Nachylenie mostu (różnica poziomu między brzegiem północnym i południowym) wynosi 3,025 proc. Nowy most i biegnąca nim autostrada sprawią, że rozładowane zostaną korki w rejonie Millau, na trasie z Europy północnej do Hiszpanii. W sezonie przejazd samochodem osobowym ma kosztować 6,5 euro, poza sezonem - 4,9 euro. Ciężarówki przez cały rok będą płacić 24,30 euro.

Wiadukt przeszedł badania, które wykazały, że jest odporny na uderzenia wiatru wiejącego z prędkością 250 km/godz.

Jeśli będzie wiał wiatr z prędkością powyżej 110 km/godz., samochody ciężarowe nie będą mogły przejeżdżać, natomiast nie ma ograniczeń dla samochodów osobowych, które są chronione specjalnym ekranem.

Podczas budowy wykorzystano technologię satelitarną - precyzyjne pomiary prowadzono za pomocą systemu GPS, dlatego na miejscu pracowało tylko dwóch geodetów. Margines błędu satelitarnych pomiarów wynosił 5 milimetrów.

Wiadukt ma  "gwarancję" na 120 lat funkcjonowania bez żadnych problemów. Zbudowała go firma Eiffage, zajmująca się budową dużych obiektów mostowych od 75 lat.

 

Linki:

http://www.leviaducdemillau.com/

http://viaduc.midilibre.com/

Ciekawostki:

http://miasta.gazeta.pl/rzeszow/1,34975,2465277.html

 

 

 

 

 

 


^góra^

opracowali: Jakub Krupka (IV BD), Krzysztof Kanach (IV BD); fot.: pracownicy Katedry Mostów PRz, Jakub Krupka

^góra^